Kontrola zarządcza stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.

 

W administracji publicznej, kierownictwo jednostki powinno wiedzieć, czy:

  1. poszczególne komórki organizacyjne urzędu (lub jednostki w dziale) prawidłowo realizują przypisane im zadania, działają oszczędnie, wydajnie i skutecznie, dostarczając produkty i usługi na odpowiednim poziomie;
  2. przestrzegane są normy prawne oraz zarządzenia, polecenia i wytyczne kierownictwa;
  3. są chronione zasoby (przed przypadkami marnotrawstwa, złego zarządzania, błędów, nadużyć itp.)

 

Standardy Kontroli Zarządczej:

  1. Środowisko wewnętrzne
  2. Przestrzeganie wartości etycznych
  3. Kompetencje zawodowe
  4. Struktura organizacyjna
  5. Delegowanie uprawnień
  6. Cele i zarządzanie ryzykiem
  7. Misja
  8. Określanie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji
  9. Identyfikacja ryzyka
  10. Analiza ryzyka
  11. Reakcja na ryzyko
  12. Mechanizmy kontroli
  13. Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej
  14. Nadzór
  15. Ciągłość działalności
  16. Ochrona zasobów
  17. Szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych
  18. Mechanizmy kontroli dotyczące systemów informatycznych
  19. Informacja i komunikacja
  20. Bieżąca informacja
  21. Komunikacja wewnętrzna
  22. Komunikacja zewnętrzna
  23. Monitorowanie i ocena
  24. Monitorowanie systemu kontroli zarządczej
  25. Samoocena
  26. Audyt wewnętrzny
  27. Uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej

 

 

źródło:
  • Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r.; rozdział 6. Kontrola zarządcza oraz koordynacja kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych.
 
Art. 68 [Kontrola zarządcza]
  1. Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
  2. Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:
1)  zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
2)  skuteczności i efektywności działania;
3)  wiarygodności sprawozdań;
4)  ochrony zasobów;
5)  przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania;
6)  efektywności i skuteczności przepływu informacji;
7)  zarządzania ryzykiem.
 
Art. 69 [Adekwatność, skuteczność i efektywność kontroli zarządczej]
  1. Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków:
1)  ministra w kierowanych przez niego działach administracji rządowej, zwanego dalej „ministrem kierującym działem”, z zastrzeżeniem ust. 2;
2)  wójta, burmistrza, prezydenta miasta, przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego;
3)  kierownika jednostki.
  1. Minister Sprawiedliwości zapewnia funkcjonowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w kierowanym przez niego dziale administracji rządowej, w zakresie spraw niezastrzeżonych odrębnymi przepisami do kompetencji innych organów państwowych i z uwzględnieniem zasady niezawisłości sędziowskiej.
  2. Minister Finansów określi w formie komunikatu i ogłosi, w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów, standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych, zgodne z międzynarodowymi standardami.
  3. Minister Finansów może określić w formie komunikatu i ogłosić, w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów, szczegółowe wytyczne w zakresie kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych.
  4. Minister kierujący działem może określić w formie komunikatu i ogłosić, w dzienniku urzędowym ministra, szczegółowe wytyczne w zakresie kontroli zarządczej dla kierowanych przez niego działów administracji rządowej.